На двигуні ЯМЗ-240 в системі охолодження застосовується насос відцентрового типу, який встановлюється з лівого боку двигуна і закріплюється на торцевому аркуші. Привід насос отримує від коленвала двигуна через проміжні шестерні.
У чавунному корпусі (на малюнку поз. 14) обертається крильчатка (поз. 7), яка напресована на валик насоса (поз. 18). Крильчатка закріплена колпачковою гайкою (поз. 3), яка виконана з латуні і стопорною шайбою (поз. 4). У корпусі помпи запрессовано антифрикційне кільце (поз. 13). До його торцевої поверхні бронзова пружина (поз. 8) притискає упорне кільце (поз. 12) сальника помпи, яке чотирма своїми виступами входить в пази втулки (поз. 15). Поліровані поверхні антифрикционного і упорного кілець створюють рухоме ущільнення, яке запобігає витоку рідини. Гумова манжета (поз. 11) є ущільненням між валиком і кільцем. Для запобігання манжети при обертанні від деформації служать дві латунні обойми.
Окремі краплі рідини, які просочуються через втулку корпусу помпи ЯМЗ-240, зливаються через отвір для дренажу, виконане в корпусі насоса. Мастило підшипників (поз. 17, 23) здійснюється розбризкуванням від загальної системи змащення двигуна автомобіля.
Мал.1 – Водяний насос (помпа) системи охолодження двигуна ЯМЗ-240