Пристрій і принцип дії насоса водяного ЯМЗ-236, 238
В системах охолодження двигунів ЯМЗ-236 і ЯМЗ-238, що встановлюються на автомобілях МАЗ і КрАЗ, циркуляція води здійснюється водяним насосом відцентрового типу, який кріпиться до передньої стінки блоку циліндрів. Насос отримує обертання через клиновидний ремінь (на малюнку поз. 20) і роз’ємний шків (поз. 4, 6) від коленвала дизеля.
В литому корпусі (поз. 3), виконаному з чавуну, в двох підшипниках (поз. 9) обертається валик (поз. 11), на який напресована крильчатка (поз. 19), при обертанні створює потік охолоджуючої рідини. Підшипники мають одностороннє ущільнення і їх робоча порожнина при складанні заповнюється мастилом (наприклад, “Литол-24”). Задня частина корпусу має спиралевидную форму, завдяки якій відбувається напрямок потоку води, що сходить з лопатей крильчатки. Чавунна крильчатка насоса закріплена на задньому кінці валика гайкою ковпачкового типу (поз. 17) і шайбою (поз. 18). Усередині крильчатки водяного насоса ЯМЗ-238, ЯМЗ-238 змонтовано торцеве ущільнення (сальник), що складається з гумової манжети з латунними обоймами (поз. 24), пружини (поз. 21) і ущільнювального упірного кільця (поз. 25) з графітованого текстоліту. Кільце своїми хрестоподібними виступами входить в пази крильчатки і обертається разом з нею. Стопорне кільце (поз. 26) утримує сальник в крильчатці. У верхню частину корпусу вкручено ніпель, до якого через дюрітовий шланг приєднана перепускна трубка. Задній фланець корпусу закривається кришкою (поз. 15) з кільцем ущільнювача (поз. 16) і закріплюється шістьма шпильками з гайками.
Мал.1 – Водяний насос системи охолодження автомобілів МАЗ і КрАЗ